Rossa - Takdir Cinta

Saturday 2 July 2011

Bab 32


Derapan tapak kaki beberapa orang yang sedang melangkah masuk ke dalam bilik mesyuarat mendebarkan Musliha dan Faiz. Ini adalah projek pertama yang disiapkan sepenuhnya di bawah kendalian mereka berdua. Segala penelitian dan pemeriksaan dilakukan. Pengiraan kestabilan bangunan diambil kira sebagai perkara terpenting dalam setiap projek dan itulah yang paling mencabar buat Musliha dan Faiz sepanjang menyudahkan projek tersebut.
             Faiz membentangkan hasil kerjanya dengan penuh semangat dan berkarisma. Soalan-soalan yang diajukan pihak pengusaha dapat dijawabnya dengan sangat baik. Terkadang, soalan yang ditanya bukanlah soalan yang pernah terlintas di fikiran mereka. Akan tetapi, berbekalkan ilmu, dan kejujuran melakukan kerja, Faiz dapat mewaskan cabaran soalan tersebut.
Seperti biasa, Musliha yang mempunyai keyakinan tinggi membentangkan hasil kerja nya. Senyuman dan anggukan kepala pengusaha projek memuaskan hati Musliha. Hazim yang turut sama menjadi pemerhati di dalam mesyuarat tersebut terpegun dengan hasil kerja Musliha dan Faiz. Besarnya hati Qayyum tidak dapat digambarkan melalui kata-kata melihat jurutera yang selama ini berada di bawah bimbingannya berjaya membentangkan hasil kerja yang sungguh cemerlang.
Selesai sesi pembentangan, Qayyum memperkenalkan Hazim kepada pihak pengusaha terbabit. Keyakinan dan karisma Hazim juga tidak kurang hebatnya. Gayanya sedikit sebanyak meyakinkan mereka akan kebolehannya.
“Tahniah, Musliha,” kata Qayyum seraya bersalam dengan Musliha. Salam tahniah sudahpun diberikan kepada Faiz sebelum melangkah keluar bilik tersebut.
Thanks to you. Kalau tak kerana tunjuk ajar Encik Qayyum, belum tentu kami dapat buat semua tu,” Musliha melebarkan senyumannya.
So, lepas ni saya kena belajar dengan Encik Qayyum ke dengan mereka berdua?” soal Hazim kepada Qayyum.
“Tentulah dengan Encik Qayyum. Kami cuma boleh tolong yang mana mampu je,” sampuk Faiz pula.
As in formal, you masih di bawah saya but I don’t see any chance to put you under my name as both of them are better than me,”
No..no..either formal or not, Hazim masih milik Encik Qayyum and we have no right on him selagi Encik Qayyum masih di sini.” Musliha tidak biasa dipandang tinggi begitu.
Its okay. I don’t think Hazim needs so much taught because dia dah ada experience sebelum ni,” kata Qayyum pula.
“Tapi pengalaman handle projek tak pernah la pulak,” bidas Hazim dengan rasa yang penuh rendah diri.
“Kalau macam tu, I will let you handle the next project with Musliha because this current project will be needing Faiz’s help. Faiz, will you?” Qayyum cuba memberi keputusan. Faiz terkesima dengan pelawaan Qayyum untuk bersama-sama mengendalikan projek terbaru. Lalu senyumannya melebar.
Of course, Encik Qayyum. I will!” responnya jelas menunjukkan rasa terujanya.
Mereka sama-sama berpuas hati dengan keputusan yang dicapai. Musliha juga teruja untuk mengendalikan sebuah lagi projek yang akan bermula pada bulan hadapan.
“Disebabkan both of you dah buat saya rasa bangga sangat and saya tak pernah lagi belanja Hazim, our lunch today will be on my treat. What say you?” pelawa Qayyum.
I say yes!” sahut Faiz penuh gembira.
“Fiza?” soal Musliha. Hatinya terniat untuk mempelawa Qayyum memperkenalkan tunangannya kepada semua yang ada nanti.
She’ve got lunch appointment,” jawab Qayyum, ringkas.


Restoran yang mendamaikan dihiasi kehijauan dilangkah mereka. Walaupun restoran itu terselit di hujung bangunan kompleks beli belah, namun ia masih mampu menyegarkan mata yang memandang hiasan hijaunya.
Qayyum dan Faiz sibuk meneliti menu bahagian minuman untuk dipesan manakala Musliha dan Hazim terus sahaja ke bahagian makanan. Pelayan yang sedang menunggu di sisi meja langsung meminta pesanan minuman daripada Musliha dan Hazim yang nampaknya sudah siap memikirkan air minuman mereka.
“Jus tembikai,” kedua-dua mereka bersuara serentak. Mereka berpandangan seketika kemudian terus meneliti menu makanan sekali lagi. Musliha menyedari satu lagi persamaan Hazim dan Yusuf. Tetapi mungkin saja jus tembikai bukanlah merupakan kegemaran Hazim. Pada Musliha, itu hanyalah kebetulan. Hazim menutup menu itu setelah beberapa kali menyelak kandungannya. Qayyum dan Faiz sudah siap memberi pesanan.
“Musliha, dah decide?” tanya Qayyum kepada Musliha yang masih membelek menu.
Order lah dulu.”
“Kami semua dah order,” jawab Faiz. Musliha tidak menyedari bahawa hanya tinggal dirinya yang belum memesan makanan.
“Saya suggest  awak pilih mihun kari,saran Hazim. Musliha yang mendengarkan saranan itu tersentak.
“Kenapa?” Musliha sudah tidak keruan dengan sebuah lagi persamaan lelaki itu dengan Yusuf.
Because that’s my favourite since I was in Qatar. You should give it a try,” Hazim tersenyum manakala Musliha bertambah kaget.
“Mus?” Hazim dapat mengesan fikiran Musliha bukan bersama mereka pada waktu itu biarpun pandangan mata itu menumpu ke arahnya.
“Ya..okay..mihun kari then,” dengan segera, pesanan diberikan. Pelayan restoran yang berpakaian serba putih itu sudah membawa pesanan mereka ke kaunter. Musliha masih tidak dapat menerima persamaan yang begitu ketara di antara Hazim dan Yusuf. Sebulan bekerja bersama-sama di pejabat yang sama, Musliha sudah mula menerima hakikat bahawa Hazim bukan Yusuf dan Yusuf bukan Hazim. Namun, persamaan di antara mereka pada kali ini mengganggu fikiran Musliha sekali lagi.
“Zim, aku dah lama nak tanya kau tapi tak berkesempatan. Kau memang lahir di Qatar ke?” soal Faiz, memecah dinding kesepian yang mula terbina.
“Tak. Aku lahir kat sini. Maksud aku, kat Perak. Kampung arwah ayah aku,” Musliha menarik nafas lega sebaik mendengarkan tentang kematian ayah Hazim. Bukan kerana hatinya gembira dengan ketiadaan bapa Hazim, tetapi kenyataan itu meyakinkan Musliha tentang perbezaan Hazim dan Yusuf.
“Oh..habis tu, macam mana kau boleh duduk kat sana?” soal Faiz lagi sambil Qayyum dan Musliha hanya tumpang dengar.
“Dulu, bapa saudara aku yang ambik aku. Dia jaga aku sebab dia tak ada anak. Dia bermastautin kat sana, jadi aku pun membesar kat sana lah,” terang Hazim.
“Maaf tanya, mak kau?” meskipun teragak-agak, Faiz tetap ingin tahu salasilah keluarga Hazim.
“Mak aku pun terkorban dalam kemalangan yang sama. Kebetulan masa tu, aku terselamat,” Hazim masih tenang membiacarakan tentang kisah hitam hidupnya.
“Aku tumpang simpati. Masa tu kau umur berapa?” Faiz sudah mula bersimpati akan nasib Hazim.
“Kata mak saudara aku, masa tu, aku baru habis UPSR,”
“Mak saudara? Dia yang cerita kat kau semua ni?”
“Haah..sebab lepas kemalangan, ingatan aku terjejas. Sebab tu aku habis belajar lambat.”
“Oh..maknanya awak tangguh pelajaran masa sekolah lah? Bukan masa peringkat universiti?” sampuk Qayyum yang pada perkiraannya, mungkin Hazim menangguhkan pelajaran semasa berada di peringkat universiti.
“Ya, masa sekolah. Sekarang pun, saya masih tak ingat zaman sekolah saya sebab masa tu, ingatan saya lemah dan tak dapat kumpul memori. Sekarang dah okay, tapi kata doktor, memori tu masih belum tiba. Ambil masa sikit untuk recall,” terang Hazim lagi. Musliha hanya setia mendengar. Satu lagi persamaan Hazim dan Yusuf adalah pengalaman kemalangan jalanraya. Namun, Hazim lebih bernasib baik, nyawanya masih termilik manakala Yusuf terkorban nyawa akibat kemalangan itu.
“Kesian awak, saya pun pernah kehilangan orang yang saya sayang kerana kemalangan,” Musliha bersuara akhirnya. Nadanya sungguh sayu.
“Boleh saya tanya, siapa?” Hazim bertanya dengan nada suara yang sangat lembut.
Belum sempat Musliha menjawab soalan itu, pelayan restoran sudah datang membawa makanan-makanan yang dipesan. Masing-masing menghentikan perbualan sambil makanan yang sampai disambut.
“Sedapnya bau mihun kari tu,” kata Faiz.
Walaupun aroma kari itu sudah mula menggoda nafsu makan Musliha, namun jus tembikai yang kemerahan terlebih dahulu diusiknya. Sebaik tiba di depannya, air itu segera dihirup ke kerongkongnya yang sudah mula kekeringan. Aksi itu bukan sahaja dilakukan Musliha, malah Hazim turut melakukan perkara yang sama. Bukan tiru, tapi serentak.
“Bukan main lagi awak berdua ni. Dah haus sangat ke?” tegur Qayyum sambil senyuman dileretkan.
Sorry boss. Tapi saya memang tak boleh tahan setiap kali tengok jus tembikai.” Kata Hazim dengan penuh semangat.
“Kalau macam tu, samalah dengan Musliha. She likes the juice most!” Qayyum yang biasa makan tengahari bersama Musliha dan Hafizah sudah masak dengan kegemaran Musliha. Terkadang, kiranya Musliha terlambat ke kafe, Hafizah akan tolong memesan minuman itu buat Musliha. Dari situ lah, Qayyum dapat mengenal kegemaran Musliha.
Really?” pandangan Hazim kini tertancap ke arah Musliha. Musliha hanya tersenyum nipis sambil mengangguk kecil.
“Tak sangka kita suka benda yang sama,” Hazim bersuara lagi. Kali ini ditujukan kepada Musliha.
“Jodoh la tu,” sampuk Faiz yang sedang menyuapkan makanannya ke dalam mulut. Hazim sudah tersipu mendengar usikan Faiz sementara Musliha sempat memberi jelingan tajam kepada Faiz. Hazim perasan akan perubahan di wajah Musliha lalu lengan Faiz disiku.
“Aduh! Kenapa?” Faiz beraduh sebaik lengannya mengena siku tajam Hazim. Hazim hanya menunjukkan muka sepuluh sen kepada Faiz seolah-olah tiada apa yang berlaku. Musliha dan Qayyum tidak mengendahkan mereka berdua. Hazim mengeluarkan telefon bimbitnya lalu ditaipkan pesanan ringkas buat Faiz.

Kau kata jangan cakap pasal jodoh depan Mus. Kalau dia sakit macam mana?

Faiz tersenyum sendiri sebaik membaca pesanan itu. Tawanya ditahan agar tidak berderai. Hazim..Hazim..kesian betul mamat ni. Kau percaya cakap aku bulat-bulat? Hatinya berbisik sendiri ditemani tawa yang tertahan.


Deringan telefon bimbit Musliha mengganggu konsentrasi Hafizah berdoa. Mukanya diraup, lalu dia bingkas bangun dengan telekung yang masih dipakai.
“Mus!” Hafizah memanggil Musliha sambil pintu bilik diketuk. Diam. Tiada jawapan mahupun sahutan dari Musliha. Telefon yang masih berdering itu dikerlingnya. Selang beberapa saat, pintu bilik dibuka Musliha.
Sorry. Kite tengah solat tadi. Siapa call?” Musliha yang juga bertelekung terjengul di balik pintu.
“Syafik. Dah putus dah pun,” telefon bimbit di tangan dihulurkan kepada Musliha. Musliha pula berkerut mendengar nama itu manakala Hafizah terus berlalu ke bilik tidurnya.
“Fiza, awak rasa patut ke kite call dia balik?” Musliha bertanya sambil menyandarkan tubuhnya di pintu bilik Hafizah.
“Selama ni, asyik dia je yang tunggu awak. Apa kata kali ni, awak pulak tunggu dia?” pesanan Hafizah tetap menyelitkan ego. Musliha meleretkan senyumannya. Dia faham benar dengan sikap egois Hafizah yang sangat tinggi tambah-tambah lagi bila berkenaan dengan lelaki. Sedang dia berkira-kira untuk melangkah masuk ke dalam bilik Hafizah, telefonnya berdering sekali lagi. Nama Syafik jelas tertera di skrin itu.
“Helo,” Musliha menyambut panggilan itu sambil melangkah masuk ke dalam biliknya, meninggalkan Hafizah yang sudah membuka komputer riba di atas katil.
“Hai Mus. Kenapa tak jawab tadi?”
“Mus tengah solat,” jawabnya ringkas.
“Oh..Mus dah makan?” suara Syafik sungguh lembut mencapai pendengaran Musliha.
“Belum. Kejap lagi Mus makan,” walaupun dia tidak tahu apa yang boleh dimakannya, jawapan tetap diberikan juga.
“Mus! Kite nak keluar makan dengan Qayyum, nak ikut tak?” laungan Hafizah kuat terdengar dari biliknya. Lantas Musliha menjauhkan telefon bimbitnya dari dirinya.
“Tak ikut, tapi nak pesan macam biasa!” Musliha menguatkan suaranya tetapi tidak mencapai tahap laungan supaya tidak didengari Syafik.
Sorry Fik. Fiza panggil tadi,” dia kembali pada perbualannya dengan Syafik yang tergantung tadi.
“Tak apa. Biasanya Mus pesan makanan apa dengan Fiza?” Musliha tersentak mendengar soalan Syafik. Tidak dia sangka Syafik terdengar akan perbualannya dengan Hafizah.
“Maggi goreng dengan jus tembikai. Kenapa?”
“Maggi goreng? Biar betul, Mus,”
“Betullah..buat apa nak tipu?”
“Kalau macam tu, Mus cancel kan order tadi tu. Biar Fik belikan Mus makanan,”
“Hah! Fik nak beli? Fik kat mana ni?”
“Tak kiralah Fik kat mana pun. Lebih kurang sepuluh minit lagi Fik sampai. Okay?”
Musliha mengeluh kecil. Dia sudah masak dengan perangai Fik yang sememangnya suka mendesak.
“Okay,” akhirnya Musliha akur. Talian dimatikan lalu dia mendapatkan Hafizah yang sedang mengunci pintu rumah. Pesanan makanan dibatalkan walaupun dia masih tidak pasti dengan keputusannya. Hafizah juga bingung dengan Musliha. Ada riak gembira yang terpancar saat menyatakan kehadiran Syafik yang akan membawa makanan untuknya namun masih ada lagi riak yang kurang jelas di wajah itu. Akhirnya Hafizah akur lalu segera menapak ke dalam lif mendapatkan tunangannya yang sedang menunggu di bahagian bawah.
Sebenarnya Musliha sungguh gembira dengan keprihatinan yang ditunjukkan Syafik namun dia ragu-ragu untuk menyebut nama itu di depan Hafizah. Musliha tahu, Hafizah masih tidak menyukai Syafik dan begitu juga sebaliknya. Diam-diam, Musliha berjanji pada diri sendiri untuk memperbaiki pandangan mereka di antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment