Rossa - Takdir Cinta

Monday 4 July 2011

Bab 34


Semangat Musliha berkobar-kobar untuk memulakan pemantauan tapak projek di Perak. Meskipun terpaksa ke sana dengan lebih kerap, Musliha tetap senang. Hazim juga nampaknya sudah bersedia untuk memulakan tugas berat dalam mengendalikan sebuah projek yang sebelum ini belum pernah dilakukannya.
Kali ini, Musliha dan Hazim akan ke Perak selama seminggu bagi permulaan pemetaan tapak dan seterusnya meluluskan pelantaian bangunan. Seminggu bukanlah suatu tempoh yang lama bagi Musliha tetapi ianya adalah satu tempoh yang panjang buat Syafik. Kasih Syafik buat Musliha kian bersemarak sejak Musliha menerima lamarannya sebulan lepas. Perbincangan di antara keluarga pula bakal dilangsungkan di rumah Puan Husna pada hari esok.
Sudah berbuih mulut Puan Husna memujuk Musliha untuk menangguhkan kerjanya di Perak sehari sahaja lagi memandangkan perbincangan itu merupakan perkara penting buat Musliha kerana ia melibatkan perkahwinan Musliha kelak. Namun apakan daya, Musliha yang terlalu komited itu sentiasa menurut tuntutan kerjanya berbanding tuntutan peribadi. Hati ibu mana yang tidak runsing melihat anak gadisnya begitu.
Deringan telefon bimbit Musliha menghentikan bebelan dan rungutan Puan Husna buat seketika. Riak wajahnya masih berkerut, tidak berpuas hati.
“Helo, ya..awak tunggu dekat hujung taman permainan tu aje. Saya datang sekarang, allright,” talian segera dimatikan.
“Dah sampai dah ke kawannya?” tanya Puan Husna dengan nada suara yang sama seperti tadi. Musliha mengangguk perlahan. Tangan ibunya dicapai lalu dikucup, meminta restu untuk bertugas di sana.
“Ibu decide lah untuk Mus. Keputusan ibu, keputusan Mus juga,” Musliha berkata sambil menyejukkan amarah yang mungkin timbul di dada ibu itu.
“Ya lah. Baik-baik jalan tu. Jaga diri elok-elok,” suara Puan Husna sudah mula tenang, berbeza dari tadinya. Musliha berasa lebih tenang untuk melangkah pergi mendengarkan kata-kata pesanan seorang ibu buatnya.
Musliha berjalan membawa begnya bersama hingga ke hujung lorong rumah, tempat Hazim memarkirkan keretanya. Sebuah BMW 3 Series berwarna silver yang suatu ketika dahulu pernah dilihatnya di tempat meletak kereta bangunan pejabatnya sedang menunggu Musliha bersama pemandunya. Hazim yang sedang berkaca mata hitam keluar membantu Musliha memasukkan beg pakaian ke dalam but kereta.Tangannya diangkat dan dilambai ke arah Puan Husna dan begitu juga lah yang dilakukan Hazim.
“Dah lama tunggu?” Musliha bertanya sambil tali pinggang keledar dipakai.
“Tak lah. Saya baru aje sampai. Awak anak tunggal ke?”
Nope. Why do you guest so?
Because your mother seems not happy with this.” Matanya masih dapat melihat kesedihan dan kesayuan seorang ibu yang mengiringi pemergian Musliha.
“Memang dia tak suka. Ada sebab,” Musliha tidak merasakan perkara tentang perbincangan perkahwinannya perlu diberitahu kepada Hazim. “Anyway, macam mana awak boleh tahu cara nak masuk ke sini? Biasanya orang-orang yang tak biasa dengan kawasan ni, sesat.” Topik perbualan ditukar agar hatinya tidak lagi tersentuh kerana meninggalkan ibu.
I’m not sure but I am quite familiar with this area.”
Really? Awak pernah ke sini ke?” seingat Musliha, dia belum pernah membawa Hazim mahupun mana-mana rakan pejabatnya ke kawasan rumah bonda.
“Rasa macam tak pernah tapi entah it is kinda deja vu.” Jawab Hazim sambil matanya ditumpukan pada pemanduan. Pengalaman ke Perak bersama Qayyum beberapa kali sebelum ini sudah membiasakan Hazim akan jalan ke sana.
“Nanti awak tolong singgah dekat mana-mana petrol station boleh? Saya nak beli air lah. Lupa nak bawa tadi,”
“Okay, mam!” Hazim berseloroh sambil akur dengan permintaan Musliha.
Sebaik terlihat papan tanda stesen minyak Petronas, kereta yang dipandu pantas sahaja dibelok ke kanan, memasuki stesen tersebut. Musliha yang sedang berkira-kira untuk menapak keluar dari kereta terdengar deringan di telefon bimbitnya. Lantas talian disambut sambil sebelah lagi tangannya terkial-kial mengeluarkan duit dari dalam dompet. Sambil panggilan dijawab, Musliha masuk ke dalam kedai berbekalkan duit sepuluh ringgit tanpa membawa dompetnya bersama.
Hazim mencapai beberapa kad yang terkeluar dari dompet Musliha yang terjatuh semasa Musliha terkial-kial mengeluarkan duit dari dompetnya. Dua keping kad bank dan sekeping gambar pasport itu diletakkan di atas tempat duduk Musliha. Namun matanya dapat menangkap seraut wajah di kepingan gambar pasport itu. Dahinya berkerut-kerut sambil matanya asyik menatap wajah lelaki itu. Cermin sisi kereta yang menampakkan wajahnya dalam cahaya berbalam direnung. Kemudian matanya sekali lagi teralih pada gambar itu. Sama!
Sukar untuk dipercayai bahawa ada insan lain yang memiliki wajah yang serupa dengannya. Bukan hanya iras tetapi mirip. Mirip sekali! Sebiji! Musliha yang sudah melangkah keluar dari dalam kedai dinanti. Panggilan yang diterima tadi masih lagi di dalam sambungan.
“Okay. Nanti dah sampai, Mus bagitau Fik. Bye,” talian sudahpun dimatikan sebaik pintu kereta dibuka. Nama itu kerap didengari Hazim sejak kebelakangan ini. Terkadang, lelaki itulah yang menjadi peneman Musliha ketika makan tengahari tetapi tidak pernah sekali pun dia mengenali Fik. Bahkan nama penuh juga tidak pernah diketahuinya.
“Mus, tu kad awak yang jatuh tadi,” dua keping kad itu dituding Hazim.
Thanks,” Musliha menyimpan semula kad tersebut ke dalam dompetnya tanpa perasan akan kehilangan gambar Yusuf yang menjadi simpanannya. Gambar itu diberi Yusuf ketika mereka terpaksa berpisah demi melanjutkan pelajaran masing-masing ke universiti yang berlainan. Gambar yang sama saiz juga pernah diberikan Musliha kepada Yusuf.
Hazim tidak tahu bagaimana harus dimulakan soalannya kepada Musliha. Dia ingin sekali bertanya tentang gerangan si jejaka di dalam gambar itu. Apakah lelaki itu adalah lelaki yang dipanggil Fik itu? Atau mungkin gambar itu adalah milik seseorang yang lain? Pemanduannya diberikan sepenuh tumpuan sambil fikirannya berselirat dengan persoalan yang kian menggamit diri.
Sedar tidak sedar, sudah selama dua jam mereka membiarkan kesepian beraja sepanjang perjalanan. Musliha asyik melayan pemandangan sekitar lebuhraya itu. Hazim pula berkira-kira untuk bersuara, menghlangkan rasa bosannya. Dia hairan dengan Musliha. Gadis itu langsung tidak menunjukkan rasa bosan sepanjang perjalanan walaupun radio tidak terpasang.
“Mus, awak tak boring ke? Kalau boring pasang la radio tu,” ujar Hazim. Diam. Tiada respon dari Musliha.
“Mus,” panggilnya lagi. Mata yang jelas tercelik itu dipandang sekilas. Dia pasti Musliha sedang dalam jaga.
“Mus,” suaranya kini dikuatkan lagi kerana mungkin Musliha sedang termenung jauh. Musliha masih terdiam dan ini membuatkan rasa hairan Hazim menjadi-jadi. Tangannya diberanikan untuk menyentuh lengan Musliha.
“Eh, apa ni?” suara garang gadis itu akhirnya kedengaran. Biarlah garang sekalipun, sekurang-kurangnya ada respon dari Musliha.
“Saya panggil awak for times tapi awak make don’t know je. Saya gerakkanlah awak sikit. Mana tau, awak tidur sambil mata terbuka ke,” Hazim agak cuak mendengar suara garang Musliha ditambah pula ekor matanya yang masih dapat menangkap renungan tajam Musliha.
“Kenapa awak panggil?” Musliha sudah mula bersuara tenang. Salah dia juga kerana memekakkan telinga dengan earphone.
“Saya kata, kalau boring, pasanglah radio tu,” sebenarnya dia ingin bertanyakan hal gambar yang masih ada dalam simpanannya tetapi dia tidak tahu bagaimana untuk mengajukan soalan itu memandangkan Musliha nampak tegang. Kiranya Musliha tahu gambar itu disimpan Hazim, pasti marahnya bisa meledak.
“Oh tak apa. Saya tengah layan lagu la ni. Pakai earphone,”
No wonder lah saya panggil, awak tak dengar. Tak apa, pasang lah kuat-kuat lagi. Kalau saya nak panggil awak lagi, bolehlah saya cuit lengan awak,” Hazim bersuara nakal sambil senyuman dileretkan.
“Awak cuit saya, saya cubit awak. Nak?”
“Kadang-kadang kalau main cubit-cubit dengan perempuan ni seronok juga. Kira saya setujulah dengan pelawaan awak,” Hazim berseloroh lagi. Musliha di sebelahnya pula menjegilkan biji matanya.
“Saya gurau je Mus,” Hazim takut kalau selorohnya membuatkan Musliha rasa tidak senang dengannya.
“Saya faham. Dulu, saya ada kawan yang suka bergurau macam awak juga,” suara Musliha berubah sayu. Kenangan bersama Yusuf datang lagi tetapi kali ini wajah itu tidak terhinggap di ingatannya, malah sekadar berlalu bagai bayu yang menghembus.
“Kenapa dulu? Sekarang?”
“Dia dah tak ada. Dah lama dah. Masa tu, saya di tahun pertama pengajian,” kali ini Musliha senang untuk bercerita tentang Yusuf kepada teman barunya itu. Tidak seperti biasanya, setiap kali berbicara tentang Yusuf, pasti kesedihan datang menyinggah.
My condolences to you. Yang call tadi tu pengganti dia ke?” Hazim menganggap `kawan’ yang dimaksudkan Musliha adalah seorang yang istimewa dan barangkali kekasih Musliha.
“Pengganti? Maksud awak?”
“Ya. I mean he might be someone special for you and I guess the person who called you just now is a special person as well. Am I right?
I’m so sorry that you’ve guessed wrongly. Kawan saya tu..”
“Arwah kawan,” Hazim mencelah di pertengahan bicara Musliha sambil mengingatkan panggilan yang sepatutnya digunakan Musliha.
Yup. You’re right. Saya terlupa. Dia memang special tapi dia bukanlah seperti yang awak sangkakan. Dia bukan kekasih saya, tapi sahabat yang paling istimewa yang pernah saya kenal. The person who called me just now is Syafik. He was my lover,” terang Musliha dengan sangat tenang.
Was? What do you mean by `was’?”
“Dia teman lelaki saya masa sekolah and now, entah..susah nak cakap,” jika diikutkan hati, Musliha memang berasa sungguh senang untuk menceritakan hal Syafik tetapi Hazim adalah seseorang yang baru sahaja dikenalinya, tidak mungkin bagi Hazim untuk mengetahui segalanya.
I guest he is still waiting for you.” Kata-kata Hazim membuatkan Musliha mati kata. Syafik tidak lagi menantikannya kerana lamaran lelaki itu sudahpun diterimanya bahkan esok, perbincangan bagi majlis perkahwinan mereka bakal berlangsung.                 
“Kenapa awak anggap arwah kawan awak tu sebagai sahabat paling istimewa?” Hazim bertanya lagi.
“Entah lah. Mungkin sebab dia pandai baca hati saya,”
“Awak sayangkan dia tak?” Hazim sebenarnya tidak menyangka soalan itu bisa terpacul dari mulutnya.
“Tersangat sayang. Saya hampir tak redha dengan pemergian dia sebab terlalu menyayanginya.” Hatinya kini dipagut sayu saat menyatakan rasa sayangnya buat Yusuf.
“Saya pasti, arwah pun sayangkan awak macam tu juga dan mungkin lebih dari itu,” Hazim cuba untuk mengusir kesayuan di hati Musliha.
“Betul. Saya baru tahu, rupanya dia cintakan saya. Saya yang buta,” ada senyuman terukir di bibir Musliha.
“Syafik?” soal Hazim lagi. Dia ingin tahu soal hati gadis yang kian menarik minatnya. Sejak pertama kali bertemu, Hazim dapat merasakan sesuatu yang aneh di dalam hati bahkan hingga kini, saat berdua dengan Musliha di dalam kereta itu, degupan jantung Hazim sentiasa kencang.
“Awak ni tak bosan ke asyik dengar cerita saya aje. Apa kata awak cerita pasal diri awak pula?” Musliha sentiasa mencari jalan untuk tidak bercakap perihal perasaanya buat Syafik.
“Saya tak ada sesiapa pun. Seingat saya, saya tak pernah bercinta. Cuma sejak kebelakangan ni, ada juga perasaan pelik yang datang bila berjumpa dengan seorang gadis ni,” Hazim berpura-pura sedang bercerita tentang orang lain sedangkan gadis itu ditujukan buat Musliha.
“Boleh saya tahu siapa?” soal Musliha pula.
“Saya masih tak dapat nak luahkan perasaan ni kat dia. Nanti kalau dah settle, saya janji, awaklah orang pertama yang akan tahu. Okay?” masakan dia beritahu gerangan gadis itu kepada Musliha sedangkan dia sendiri belum pasti akan perasaannya buat `gadis’ itu.
“Tapi ada masalah sikit lah.” Hazim bersuara lagi.
“Masalah macam mana?”
Seems like she has got someone already,”
“Memang confirm tengah bercinta ke?”
I’m not sure. Why?”
Kalau belum bercinta, why don’t you try and maybe compete with the guy?” cadang Musliha.
Hazim tersenyum mendengarkan cadangan itu. Dia turut merasakan bahawa tiada salahnya andai dia bersaing dengan Syafik. Walau sehebat mana pun penantian Syafik buat Musliha, selama mana pun hubungan itu terjalin, dia tidak harus mengabaikan perasaannya sendiri. Hazim tekad untuk merebut Musliha kerana setakat ini, belum ada perempuan yang bisa mengocak rasa cintanya. Hanya Musliha.


Setelah penat berada dalam perjalanan, inilah masa yang sesuai untuk merehatkan dan merenggangkan otot-otot yang mula kekejangan. Bilik hotel yang disewa mereka sungguh mendamaikan. Pemandangan di waktu petang di situ memang sungguh menarik ditambah pula angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa, ianya bagaikan meniup segala tekanan yang terasa.
Tirai yang menyembunyikan pemandangan tenang itu dibuka. Musliha menapak ke ruang balkoni untuk menikmati ciptaan Tuhan yang luas terbentang itu. Udara segar dihirup sepuas-puasnya sambil mata terpejam.
Best kan?” tiba-tiba ada suara lelaki menyapanya.
“Awak intai saya ek?”
“Kalau intai buat apa saya berdiri kat sini? Lebih baik saya langkah balkoni ni, intai kat tingkap tu. Lagi senang,” ujar Hazim yang menyewa bilik bersebelahan dengan Musliha.
“Awak kata awak nak duduk kat hotel satu lagi tu?”
“Pada awalnya macam tu lah. Tapi tiba-tiba saya rasa lagi senang kalau saya sewa kat sini. Senang, kita pun pakai satu kereta je kan?” Hazim tidak mungkin melupakan cadangan Musliha tadi. Rebut. Inilah masanya untuk menyusuri hati gadis yang telah memikat hatinya.
Would you mind to join me for a dinner?” Hazim bersuara setelah lama mereka terdiam.
Dinner? Bila?” respon yang baik diberikan Musliha.
Tonight. Would you?”
“Okay. Awak tunggu saya kat bawah je lah. Jangan tunggu saya kat sini pula,” tanpa rasa teragak-agak, Musliha menyambut pelawaan Hazim. Hati Hazim berbunga riang mendengar persetujuan Musliha untuk menemaninya makan malam bersama. Segaris senyuman diberikan buat Musliha.
Musliha membalas senyuman itu dengan renungan redup di mata. Terasa panahan mata itu bagaikan tertusuk di dada Musliha.
“Saya masuk dulu, nak solat Asar,” Musliha meminta diri terlebih dahulu sebelum panahan mata itu menusuk sanubarinya lebih dalam.
Musliha tidak pasti apakah getaran tadi hanya dirasakan dirinya seorang atau Hazim turut merasakan yang sama. Kelembutan senyuman yang dimiliki Hazim persis sekali dengan kelembutan pada senyuman Yusuf. Panahan mata yang dirasakan juga sama seperti yang pernah dirasakannya suatu ketika dahulu. Namun, Musliha yakin, getaran tadi adalah daripada Hazim, bukan Yusuf. Sekalipun hatinya terpikat pada lelaki itu, ianya kerana lelaki itu adalah Hazim, bukan Yusuf.
Tidak! Tidak mungkin bagiku terpikat kepada lelaki lain. Ingat, Mus! Lamaran Syafik sudahpun kau terima. Kau tidak patut mengabaikan perasaan Syafik hanya kerana seorang lelaki yang baru saja kau kenali. Bisik hati Musliha. Dia lalai dek kerana Hazim. Musliha masih ingat bahawa Hazim sudah terpikat kepada seorang gadis dan pastinya gadis itu bukan dirinya. Dalam diam, hatinya masih tidak percaya bahawa soal perkahwinannya bakal dibangkitkan esok. Itulah yang dikatakan takdir. Tiada siapa dapat menyangka akan sesuatu itu melainkan ianya adalah sesuatu yang dirancang mengikut kehendakNya.



No comments:

Post a Comment