Rossa - Takdir Cinta

Thursday 28 July 2011

Bab 38


Selama dua hari Hazim ditahan di dalam wad, selama itulah keretanya diamanahkan kepada Musliha. Kereta mewah itu dijaga rapi supaya dapat dipulangkan kepada tuannya dalam keadaan asal. Hari ini, mereka akan sama-sama pulang ke Kuala Lumpur bagi meneruskan laporan tugasan yang telah diselesaikan di sini.
Musliha mendapatkan Hazim di balik tirai biru yang memisahkan katil-katil pesakit di wad berkenaan. Hazim yang sedang berbual di telefon memberikan senyuman kepada Musliha dan dibalas segaris senyuman pendek kepadanya. Beg pakaian milik Hazim yang diambil oleh Encik Isa di bilik hotelnya tempoh hari nampaknya sudah siap dikemas dan diletakkan di penjuru katil.
“Puan nak check out Encik Hazim ke?” tanya jururawat itu kepada Musliha. Anggukan kecil diberi lantas Musliha turut berlalu mengikut langkah jururawat itu.
Musliha tersenyum sendiri kerana hatinya tercuit mendengar panggilan ‘Puan’ yang digunakan jururawat itu kepadanya. Mungkin sahaja dirinya dianggap isteri si pesakit atau mungkin juga dia tampak matang sehingga difikirkan lebih baik dipanggil ‘Puan’. Musliha menelah sendiri dan pada perkiraannya, dia lebih suka andaian pertama. `Berangan!’ seperti ada suara yang terdengar sehingga mencantas anganannya lalu dia kembalikan diri ke realiti.
Selesai berurusan di kaunter, Musliha kembali mendapatkan Hazim. Perbualan tadi sudah berakhir namun fokus Hazim masih bersisa terhadap telefon bimbitnya. Skrin itu disentuh-sentuh menggunakan hujung ibu jarinya sehingga Musliha yang sudah kembali tercegat di hujung katil itu tidak dipedulikannya.
“Saya bawa beg awak masuk ke dalam kereta dulu ya?” menyedari dirinya tidak disapa, Musliha bersuara.
“Nanti,” jawab Hazim, bersahaja. Mukanya langsung tidak diangkat kepada Musliha sebaliknya skrin telefon bimbit itu sahaja yang memenangi tumpuannya.
Suasana kembali sunyi antara mereka. Hanya suara jururawat, pesakit dan pelawat di situ sahaja yang kedengaran. Musliha sudah mula merasa resah dalam penantian. Perutnya yang belum terisi seakan sedang cuba mengusir kesepian itu dengan bunyi-bunyiannya sendiri.
Akhirnya Hazim berdiri sambil telefon bimbitnya yang sedikit bercalar kesan kemalangan tersebut dimasukkan ke dalam kocek seluar. Pergerakan Hazim agak perlahan kerana kesakitan masih lagi terasa terutama pada bahagian kaki. Musliha mengambil beg pakaian tersebut lalu berjalan perlahan dan seiring dengan Hazim. Sekali lagi perasaan bersalah datang menerpa tatkala melihat keadaan Hazim kini. Hazim yang menyepikan suara membuat Musliha menjadi makin tidak keruan rasa. Perasaan bersalah dan simpati datang bersilih ganti hingga menghadirkan rasa sebak di dada.
Beg pakaian Hazim diletakkan di bahagian tempat duduk belakang sementara Hazim mengambil tempat sebagai pemandu. Musliha membuka pintu di bahagian pemandu itu sambil tangannya memberi isyarat meminta Hazim keluar dari tempat duduknya. Hazim yang enggan keluar, menadah telapak tangannya kepada Musliha, meminta kunci keretanya diserahkan.
“Awak belum sihat sepenuhnya. Bagi saya drive,” kata Musliha.
“Kaki je yang masih sakit. Tangan saya okay,” bidas Hazim.
“Hazim, please. Awak nak drive, nanti kaki awak pun akan terguna juga,” kata Musliha lagi.
Come on, Alia. I’m no a weak man,” bidasnya lagi, bersulam keegoan seorang lelaki.
If you’re a weak man, you wouldn’t have save me. I know that you’re a great man who allways know how to not to put others life in danger. Do you got what I mean?” Musliha berhujah lembut, sebagai langkah psikologi.
Sejenak berfikir, lalu Hazim beralih ke tempat duduk sebelah pemandu, memberi tempat kepada Musliha untuk memandu keretanya. Tangan Musliha yang sedang memegang brek tangan dicapai Hazim.
“Saya sayang awak,” ungkapan itu disertakan dengan elusan lembut di jemari runcing Musliha.
Musliha sekadar memberi senyuman mendengarkan ucapan itu. Enjin kereta dihidupkan lalu mereka kini menuju ke lebuhraya utara-selatan, pulang ke Kuala Lumpur.
Masing-masing hanya meladeni perasaan dan fikiran yang sedang menjalar. Musliha masih buntu dengan pilihannya walaupun diri sudah mengikat janji buat Hazim namun bagaimana pula dengan perjanjian di antara keluarga yang sudah diukir bonda. Hazim pula mengambil masa untuk merehatkan diri kerana badannya yang masih dalam kesakitan memerlukan rehat yang secukupnya. Mujurlah Musliha menghalang niatnya untuk memandu, jika tidak sudah tentu pilu yang terasa di kedua-dua belah lutut makin menjadi-jadi. Sejak kemalangan itu, dirinya kerap didatangi bayangan ngeri yang hanya datang bersinggah tika sedang lena ketiduran. Hal itu sedikit sebanyak mengganggu fikiran dan emosinya. Seolah-olah ada makna yang terselit di balik bayang itu.
Papan tanda menunjukkan kawasan rehat lebuhraya sudah tidak jauh dari situ. Dua jam pemanduan cukup untuk mengisi angin dalam perut kedua-dua mereka.
“Kita singgah makan dan solat dulu?” kata Musliha sambil kereta itu sudah membelok ke perkarangan kawasan rehat tersebut. Hazim hanya akur sambil tali pinggang keledarnya dibuka.
Perut yang sudah lama berkeroncong membawa mereka ke medan selera terlebih dahulu. Sepanjang menikmati makan tengahari, mereka tidak banyak berbicara. Hanya sesekali bersuara tentang makanan yang mereka ambil dan apabila perlu sahaja. Hazim hairan dengan perubahan sikap Musliha. Di mata itu, Hazim dapat menangkap ada perkara yang sedang ligat bermain di fikiran Musliha. Walaupun pasti, dia tidak mahu menerjah masuk ke dalam fikiran Musliha lalu diberinya ruang kepada Musliha untuk melayan benak sendiri.
Usai solat jamak, mereka kembali meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur. Suasana masih tidak berubah dan hanya lagu-lagu yang dimainkan melaui cakera sahaja yang berkumandang. Sesekali siulan Hazim turut mengiringi namun ia langsung tidak menarik perhatian si gadis di sebelahnya.
“Alia, awak okay?” sapa Hazim, memecah kesunyian yang terbina seterusnya mengalih perhatian Musliha ke realiti. Musliha memandang Hazim di sebelahnya sekilas lalu segaris senyuman nipis diberi.
“Okay. Kenapa?” sebenarnya Musliha masih tidak tahu bagaimana harus dia membuka bicara mengenai Syafik. Yang pasti, Hazim harus tahu keadaan sebenar demi mengawal kasih yang kian melabarkan sayapnya.
“Kenapa diam je ni? Ada sesuatu yang mengganggu fikiran awak?” suara Hazim bagai bayu yang menyapa lembut di pendengaran Musliha.
Kelembutan pada suara itu bagai membelai hati Musliha yang sedang berkecamuk dengan keresahan. Kelembutan itu jugalah yang tidak memungkinkan Musliha untuk melukakan hati lelaki itu. Pada perkiraannya, lebih baik hati itu dirusuh kini sebelum kasih yang disemai masih belum menggebukan cinta yang berputik.
“Ingat tak tentang seseorang yang dulu...” kata-kata Musliha terhenti. Deringan lagu di telefon bimbit Hazim meminta laluan dalam perbualan mereka.
Sorry, I need to take this for a while,” kata Hazim. Musliha pula sekadar mengangguk, memberi laluan kepada Hazim untuk menyambut panggilan tersebut.
Debaran di dada terasa bagai diberi peluang untuk reda seketika. Sememangnya kata-kata tadi diucap perlahan-lahan demi menjaga hati seorang kekasih. Dalam setiap kata, degupan jantung yang kencang setia menemani dan Musliha pasti Hazim yang mendengar sedikit sebanyak merasakan tempiasnya. Wajah Hazim dipandang sekilas. Memang saling tidak tumpah dengan wajah Yusuf.
Cinta yang kini dirasakan buat Hazim bukan kerana paras rupa mahupun harta tetapi keikhlasan dan mungkin keserasian mereka berdua. Musliha sebenarnya tidak pasti sejak bilakah hatinya sudah mula menyemai benih cinta buat Hazim. Yang pasti, perasaan itu memang sudah mekar di dalam hatinya ketika pertama kali Hazim menyatakan cinta. Oh Tuhan, mengapa engkau hadirkan cinta jika aku bukan untuknya? Hati Musliha merintih. Serasa dua tangkai hati yang tersimpul itu tidak dapat dileraikan lagi. Sungguh Musliha menyayangi Hazim.
“Okay, mum. See you tomorrow,” Hazim mengakhiri perbualan lantas talian dimatikan.
“Ibu saudara awak?”
“Haah. She will be coming tomorrow. So, esok saya akan pergi jemput dia. Dah lama dia tak balik Malaysia. Saya takut pemandu teksi bawa dia entah ke mana pulak sebab jalan KL sekarang ni dah banyak berubah kan?” Hazim bersuara ceria. Musliha yang mendengar turut terasa keceriaan itu.
“Sebelum ni awak pernah balik KL ke?” pertanyaan Musliha merujuk kepada soalan Hazim tadi.
“Tak pernah tapi itulah yang mummy saya cakap tadi. After several years leaving, of course there’s a different with the highways, doesn’t it?”
“Yup, true,” Musliha mengiyakan.
Back to the topic, where were we?” Musliha menyangkakan Hazim sudah terlupa topik perbualan asal namun sangkaannya ternyata meleset. Kini, debaran yang sama hadir lagi menyapa keresahan di hati.
Actually, I was thinking about us,” Musliha cuba pendekatan yang lain pula.
About us? Oh yeah, since my mum and dad both are coming here, jadi saya akan berbincang dengan mereka tentang hal kita secepat mungkin,” kata-kata Hazim sudah mematahkan tujuan Musliha yang sebenar.
Wajah ibu pula datang bermain di ruang mata Musliha. Dia tidak tahu bagaimana untuk menerangkan situasi sebenar kepada Syafik, Hazim dan tentunya Puan Husna.
It’s okay. Awak jangan bertindak terburu-buru. We have still not knowing each other well. I mean, it could be something about me that doesn’t up to your expectation. Don’t you think? Sebenarnya kalau boleh saya nak masa yang lebih panjang supaya kita dapat lebih mengenali.” Musliha sedar, kata-katanya hanya dapat menyelamatkan keadaan dalam tempoh sementara dan selebihnya hanya memakan diri.
“Okay. Anything for you. Tapi saya harap, awak tak buat saya ternanti-nanti ya? Awak tahu kan, saya amat menyayangi awak seluruh jiwa dan raga saya. Saya berjanji akan ambil awak sebagai suri dan saya akan jaga awak hingga akhir hayat dengan izin dan keredhaan Tuhan.” Janji dan ikrar sudah terukir. Sungguh syahdu kata-kata itu hingga Musliha dapat merasakan betapa bahagianya hidup melayari behtera perkahwinan `dia’ yang disayangi.
Kini, Musliha tekad untuk tidak melukai hati itu malah penyeksaan yang dirasakan Syafik selama menanti dirinya harus dinoktahkan walau dengan sebuah luka sekalipun. Itu janji Musliha.


Hafizah menekan hon keretanya, sambil tangannya melambai-lambai ke arah Musliha.
Sorry, tak perasan,” suaranya masih dalam mengah setelah berlari anak mendapatkan kereta.
“Awak hantar siapa tadi?”
Officemate, Hazim.” Nama itu disebut perlahan kerana Musliha belum bersedia untuk memberitahu Hafizah tentang Hazim.
Engineer baru tu?” Hafizah sudah dapat mengagak gerangan si lelaki itu. Masakan tidak, kerap juga nama itu disebut Musliha. Terkadang, hujung minggu Musliha diisi di pejabat bersama lelaki itu sahaja tetapi Hafizah percaya mereka berdua sekadar membincangkan hal kerja, bukan selainnya. Walaupun Qayyum sering juga bercerita tentang keakraban Musliha dan Hazim di pejabat, namun dia pasti Musliha sudah mengikat janji dengan Syafik.
Yup. Fiza, kite ada problem sikit lah,”
Problem apa?”
“Ibu dah setuju nak tunangkan kite dengan Syafik bulan depan, nikah hujung tahun ni,” tiada riak ceria daripada suara Musliha dalam pengkhabaran itu.
“Baguslah. Syukur, akhirnya kite tak risau lagi nak tinggalkan awak kat rumah tu nanti,” jawab Hafizah, bersahaja tanpa menyangka ada kerumitan di sebalik berita Musliha.
Tanpa bertangguh, Musliha menceritakan masalah yang bakal timbul dan dengan perlahan-lahan rahsia hatinya diceritakan kepada Hafizah. Di saat genting begini, sahabatlah tempat baginya mengadu dan tempat untuknya mendapatkan pandangan. Sudah dia agak, respon Hafizah tentunya begini.
“Awak gila? Isy, kite rasa ada something tak kena lah dengan awak ni. Tak mungkin awak boleh jatuh cinta pada seorang lelaki yang awak belum sempat kenal selama setahun pun. Sedangkan Yusuf yang awak kenal sejak kecil pun awak tak rasa apa-apa, inikan pula pada dia? Awak mungkin keliru, Mus” panjang lebar leteran Hafizah. Sungguh dia tidak menyetujui perbuatan sahabatnya itu.
“Cinta itu datang tanpa diduga dan tak boleh dipaksa, Fiza,” jawab Musliha. Memang benar perasaan cinta yang hadir buat Hazim tidak pernah diduga dan walau berkali-kali dia cuba untuk mengembalikan rasa cinta buat Syafik, namun perasaan itu tetap tidak dapat menandingi perasaannya buat Hazim.
“Kite faham. Rasanya lebih baik awak buat solat Istikharah, minta petunjuk. Memang kite tak setuju tentang penyatuan awak dengan Syafik tapi kite tak pernah mengenali Hazim sebagaimana awak dah mengenali dia. Kite tak dapat beri awak pendapat yang terbaik. Hanya Dia yang Maha Mengetahui,” suara Hafizah mula reda. Tidak lagi dengan perasaan terkejut mahupun nada yang tinggi.
“Kite harap awak dapat tolong simpankan perkara ni sebagai rahsia buat masa sekarang. Kite perlukan masa untuk pulihkan keadaan,” pinta Musliha walaupun dia sudah pasti Hafizah tentu akan menyimpan kemas akan rahsia itu, tetapi dengan kata-kata tadi dia sekadar berpesan kerana dengan pesanan itu, pasti Hafizah tidak akan membuka mulut walau dengan Qayyum sekalipun.
“Hazim tahu tak yang awak tu dah nak bertunang?” tanya Hafizah sambil tangannya sibuk membuka pintu rumah.
Musliha yang sedang menjijit begnya hanya menggelengkan kepalanya perlahan lalu keluhan kecil dilepaskan Hafizah.
“Kite akan sentiasa mendoakan yang terbaik buat awak,” hanya itu yang bisa terucap daripada Hafizah lalu kedua-dua mereka mengambil tempat di kerusi yang tersedia berdepan dengan televisyen. Masing-masing lemah memikirkan masalah yang melanda dan apa yang lebih merunsingkan adalah penerimaan Puan Husna kelak. Setujukah si ibu itu apabila bakal menantu pilihannya ditolak hanya kerana seorang lelaki yang baru sahaja dikenal Musliha?
Tubuh Hafizah dipeluk Musliha. Segala keresahan seolah-olah dilepaskan di dalam pelukan itu.
“Kalau Umi masih ada, tentu lebih seronok kan?” kata Musliha dalam pelukan itu. Itulah impian mereka sejak dahulu iaitu untuk sama-sama bekerja dan menghuni di sebuah rumah yang sama sebelum menjejak ke alam perkahwinan namun panas yang disangka hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari.
Hafizah meleraikan pelukan sambil airmata yang menitis diseka perlahan. Musliha terpempan seketika. Tidak dia menyangka kata-katanya mengusik perasaan Hafizah sehingga menitiskan airmata yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini.
“Fiza, ini kali pertama kite nampak awak menangis,” Hafizah tersenyum kelat mendengarkan kata Musliha. Dia tahu, inilah kali pertama Musliha dapat melihat airmatanya walaupun sebenarnya Musliha adalah orang kedua selepas Umi. Suatu ketika dahulu, tika kehilangan ibu tersayang, pada Umi lah dia melepaskan segala esakan rindu tanpa pengetahuan sesiapa pun. Kini, kerinduan itu kembali.
“Kite masuk dulu,” Hafizah meminta diri kerana menyedari waktu Maghrib sudah mula menjenguk mereka lalu tas tangannya dicapai.
“Kite `cop’ bilik air dulu!” Musliha melaung persis anak kecil yang menuntut gilirannya.
“Takda! Siapa cepat, dia dapat!” balas Hafizah pula.
Dengan serta-merta, Musliha bergegas ke biliknya tanpa membawa masuk beg pakaiannya terlebih dahulu demi mendapatkan kain tuala mandian sementara Hafizah pula tewas apabila pintu bilik air tertutup sebaik dia melangkah keluar dari bilik.
“Mus, awak main tak aci! Beg awak pun awak tak bawa masuk lagi. Mana boleh macam tu,” rengekan Hafizah melepaskan tawa Musliha hingga bergema di dalam bilik air itu.
“Nasiblah! Siapa cepat dia dapat!” Hafizah hanya mampu akur dengan ketewasannya.
Dengan luangan masa bersama Hafizah, keresahannya terubat jua. Itulah penangan seorang sahabat. Dia juga pasti kiranya Hafizah diketemukan dengan Hazim, tentu kerinduan buat Yusuf yang selama ini dikongsi bersama kembali menyesakkan dada dan lama-kelamaan, ia pasti terubat jua. Namun hingga kini, Musliha masih belum pasti masa yang paling tepat untuk menemukan mereka berdua. Biarlah segalanya berjalan mengikut haluannya sendiri.
Apa nak jadi pun jadilah! Hati Musliha membentak sambil matanya terpejam menikmati mandian hujan yang dingin dan menyegarkan itu.



6 comments:

  1. Mus ni lembab betul lah..bagitau je la Hazim,senang! Fik tu tinggal jela wey..

    ReplyDelete
  2. sy setuju dgn nora elena...jap..Hazim tu Yusuf kan?

    ReplyDelete
  3. haah...rasa memang dh konpem je hazim tu yusuf..luvela..sy de trbc komen smlm kat bab 38 nih..sampy ati dy kate cenggitu? bg sy takdir cinta ni best! plot dy pnjg,kdg klakar,kdg sedih. sy leh ktawa sambil bc,bleh nangis gak. pedulikan!!

    ReplyDelete
  4. thx rudiela..appreciate that! it helps me a lot..:) ^.^\/

    ReplyDelete
  5. wah ! kak madihah tulis novel.. saya baru tau.. akak tak nak hantar kat penulisan2u ke? kalau ade rezeki, insyaAllah boleh dibukukan :)

    ReplyDelete
  6. miss gree rose, saya bukan kak madihah..hehe..anyway, thanks, akan saya try untuk hantar ke mana2 publisher once dah siap..actually memang dah siap, cuma tengah edit every chapters..

    ReplyDelete